Een logje uit de oude doos - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Janine - WaarBenJij.nu Een logje uit de oude doos - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Janine - WaarBenJij.nu

Een logje uit de oude doos

Door: Janine

Blijf op de hoogte en volg Janine

28 Januari 2010 | Duitsland, Berlijn

Jaren geleden, toen ik net in Duitsland woonde, had ik ook een weblog hier. En, zoals dat meestal gaat, gingen de meeste logjes over cultuurverschillen en nieuwtjes. Na een tijdje nam het "anderszijn" (gevoelsmatig dan) af en verdween mijn zin, het log bij te houden, meer en meer.
Hopelijk ben ik nu in staat, het wel allemaal bij te houden (en als u nou gezellig komt reageren, dan hou ik dat ook veel langer vol!)
Soms is het alleen wel leuk een logje terug te lezen. Hieronder lees je een van mijn eerste verhalen, van begin 2006:

Biobio

Duitsland blijkt toch een vat van tegenstrijdigheden. Enerzijds mag er aan de “immer links fahren”-ideologie niets veranderd worden (de onbeperkte autosnelheid op de snelweg is immers heilig, ook al wordt het wel meer en meer op 130 begrensd), anderzijds moet alles wel gezond, biologisch en ecologisch verantwoord zijn.
Dit zie je niet alleen in de afvalscheiding (glas, papier & karton, groen, oude kleding “gelber Sack” en restafval), maar ook in het zwembad (altijd een gediplomeerde fysiotherapeut dan wel “Heilprakterin” aanwezig) en vooral in de supermarkt. Zelfs in de PLUS (een soort Aldi, maar dan een met ook A-merken) zijn er hele schappen “Biobio” te vinden. Bovendien worden de katoenen en linnen boodschappentassen natuurlijk verkozen boven de boodschappentassen van plastic. Thomas werd laatst heel boos en afkeurend aangekeken, toen hij laatst een plastic tas nam in plaats van een linnen “Umwelt”-tas. (Foei!)
Dit alles stelt mij natuurlijk weer voor gewetensconflicten: natuurlijk wil ik wel biobio kopen, maar het prijskaartje dat er aanhangt, is het niet geheel eens met mijn studentenbudget. Bovendien is inmiddels aangetoond, dat biologische producten helemaal niet “gezonder” of “beter” zijn; het geeft de medemens alleen een gezond en goed gevoel… Tja, om mijn geweten te sussen, houd ik me maar netjes aan de afvalscheiding: de gele zak (voor blik, lege plastic verpakkingen, lege melkpakken, enz.) vind ik nog niet zo’n slecht idee en is gemakkelijk uit te voeren.
Verder vraag ik me af, waar deze halfslachtige eco-strijd vandaan komt. Tenslotte scheuren die Duitsers met 180 km/u langs de velden waar de groente en het fruit geteeld worden. Of zouden ze juist daarom zo graag biologisch eten?

  • 28 Januari 2010 - 16:53

    Sanneke:

    Hoera, Janine blogt! :)

  • 28 Januari 2010 - 18:17

    Janine:

    @sanneke: yep! En welkom! ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Berlijn

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

11 Februari 2010

Lentekriebels

04 Februari 2010

Aanvragen enzo

28 Januari 2010

Een logje uit de oude doos

27 Januari 2010

woggen
Janine

Welkom op het blog van Janine! Sinds een paar jaar woon ik met mijn (Duitse) man en (Nederlandse) hond in Duitsland, aanvankelijk voor mijn afstuderen, later voor werk. Hier schrijf ik over ons nieuwe leventje. ;-)

Actief sinds 27 Jan. 2010
Verslag gelezen: 92
Totaal aantal bezoekers 3894

Voorgaande reizen:

01 Januari 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: